Doe Het! systemische
weerbaarheidstraining in de klas

Soms is het onrustig en onveilig in een klas. Je hebt al van alles geprobeerd, maar het lukt niet om een positieve werksfeer te creëren. Systemische weerbaarheidstraining helpt om de rust in een groep structureel terug te brengen. 

Zo wordt de klas weer een
prettige plek voor iedereen.

Herken je dit in de klas?

  • het is erg onrustig in mijn klas;
  • het voelt niet veilig in mijn klas;
  • de sfeer in de groep is niet fijn;
  • er wordt gepest in de klas;
  • er worden leerlingen buitengesloten in de klas;
  • kinderen worden geclaimd door andere leerlingen (groepsdruk);
  • een dominante groep leerlingen bepaalt vaak de sfeer in de klas.

Systemisch werk vergroot het effect van een weerbaarheidstraining.

In een klas is het soms onveilig of onrustig. Een reguliere weerbaarheidstraining heeft vaak een positief effect op het gedrag van leerlingen, maar vaak speelt er van alles in de onderstroom, waardoor er in de groep van alles blijft sudderen. De Doe Het! systemische weerbaarheidstraining in klas maakt de groepsdynamiek heel eenvoudig inzichtelijk.

In de eerste les doen we een groepsopstelling met zelfgemaakte avatars om de dynamiek binnen de groep zichtbaar te maken. We ontdekken welk gedrag leerlingen vertonen en waarom. Soms kan een kleine interventie, zoals het innemen van een andere plek tijdens de opstelling, al een grote verandering in de groepsdynamiek teweegbrengen en voor meer rust zorgen.

De weerbaarheidstraining wordt vervolgens afgestemd op de thema’s die spelen. Doordat we ook aan de slag gaan met wat niet direct zichtbaar is, werkt de rust die in de groep gecreëerd wordt langdurig door. 

Wil je meer weten over systemisch werk? Klik dan hier.

Doe Het! onderscheidt zich door psychofysieke weerbaarheidstrainingen te geven waarin systemisch werk wordt geïntegreerd. Er is geen andere interventie die deze combinatie aanbiedt.

Een fijne en veilige klas bevordert de werksfeer waardoor optimale schoolprestaties geleverd kunnen worden.

Opbouw Doe Het! systemische weerbaarheidstraining in de klas

De training bestaat uit 10 lessen en is als volgt opgebouwd:

  • Les 1: Systemische les

In deze les doen we een groepsopstelling met zelfgemaakte avatars om de dynamiek binnen de groep zichtbaar te maken. We ontdekken welk gedrag leerlingen vertonen en waarom. Soms kan een kleine interventie, zoals het innemen van een andere plek tijdens de opstelling, al een grote verandering in de groepsdynamiek teweegbrengen en voor meer rust zorgen.

  • Les 2: Ja, nee, twijfel

Tijdens deze les stellen we gesloten vragen waarop de kinderen antwoorden door op de plek van ja, nee of twijfel te gaan staan. Dit geeft veel inzicht in de thema’s die binnen de groep spelen. Deze inzichten kunnen leerkrachten helpen om gerichter aandacht te besteden aan bepaalde groeps- en individuele situaties.

  • Lessen 3 t/m 9: Actieve groepslessen

In de speelzaal gaan we aan de slag met de thema’s die tijdens het intakegesprek, de opstelling en bij de ja, nee, twijfel les naar voren zijn gekomen. We bieden oefeningen en spelvormen aan vanuit de weerbaarheid in groepsdynamica. Verschillende actieve spelvormen worden afgewisseld met momenten van reflectiegesprekken en ontspanning.

  • Les 10: Afrondende groepsopstelling

De laatste les ronden we af met een groepsopstelling. We kijken naar de veranderingen en ontwikkelingen binnen de groep en reflecteren op wat we hebben geleerd en ervaren.

Unieke aanpak van Doe Het!

  • De Doe Het! systemische weerbaarheidstraining in de klas is uniek, omdat het systemisch werk het effect van de weerbaarheidstraining vergroot.
  • Ieder kind mag zichzelf zijn
  • Leren wordt gecombineerd met veel plezier
  • Interactief en vol aansprekende materialen

Wat levert deze training op?

Na het volgen van de Doe Het! systemische weerbaarheidstraining in de klas:

  • Begrijpen leerlingen en leerkracht wat er speelt in de gehele groep
  • Weet elke leerling wat zijn of haar gedrag voor invloed heeft op de groepsdynamiek
  • Komt er meer rust in de groep
  • Neemt agressief gedrag, buitensluiten en pesten af
  • Kunnen leerlingen bewust grenzen stellen in het contact met de ander
  • Kunnen leerlingen op een gepaste manier op ongepast gedrag reageren
  • Staan leerlingen steviger in hun schoenen
  • Durven leerlingen nee te zeggen tegen dingen die ze niet (meer) willen
  • Is de communicatie in de groep verbeterd
  • De leerkracht ervaart een veilige en prettigere groep

Praktische informatie

De Doe Het! systemische weerbaarheidstraining in de klas wordt gegeven in groepsverband in de bovenbouw van het basisonderwijs:

  • Training voor de hele klas
  • 10 lessen van 60 minuten
  • De leerkracht is aanwezig bij de training
  • De Doe Het! training vindt plaats in de speelzaal of gymzaal bij jullie op school of in de buurt.
  • Datum: in overleg
  • Doe Het! systemische weerbaarheidstraining in de klas is maatwerk. We gaan aan de slag met de thema’s die tijdens het intakegesprek, de opstelling en bij de ja, nee, twijfel les naar voren zijn gekomen.

Doe Het! Samen bouwen we aan
een fijne en veilige klas.

Ontdek hoe onze training kan bijdragen aan een veilige en plezierige leeromgeving. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Missie

Het is mijn missie om groepen op school zo veilig mogelijk te maken, zodat er voor een kind ergens een veilige haven is. Door een fijnere werksfeer kunnen optimale schoolprestaties geleverd worden. 

Visie

Mijn visie is dat systemisch werk het effect van een weerbaarheidstraining vergroot. Als kinderen en de leerkracht inzicht krijgen in welke plek ze innemen, dan beïnvloeden ze het systeem in de klas.

Over Ilse

Ik ben Ilse van de Burgwal (30-03-1983). Via een omweg, als traffic manager binnen de grafische industrie en voormalig topsporter, ben ik letterlijk in het vakgebied van trainer/coach gerold en ben ik in 2016 gestart met Doe Het! training & coaching. Sinds 2021 ben ik mij meer en meer aan het specialiseren in weerbaarheid, (vroegkinderlijk) trauma en systemisch werk.

De kracht van sterk ik je schoenen staan, veerkrachtig zijn en een positieve mindset, heb ik zelf met vallen op opstaan geleerd. In mijn eigen leven ben ik voor heel wat uitdagingen komen te staan. Ondanks dat ik ook veel leuke herinneringen heb aan mijn jeugd, is mijn thuis niet altijd even veilig geweest. Daarnaast heb ik twee ongelukken gehad op mijn 11e en 19e, waardoor ik in een rolstoel ben beland.

In de periode van mijn tweede ongeluk, kreeg ik nog een flinke klap te verwerken. Mijn ouders besloten om uit elkaar te gaan. Dit ging helaas niet in harmonie, maar werd een vechtscheiding die jaren heeft geduurd. Ook hier heb ik mijn weg in moeten vinden en moeten zoeken naar een manier om me hiertoe te verhouden.

Al deze ervaringen, en nog vele meer, hebben mij gevormd. Ik heb ze omgevormd tot mijn kracht. In juni 2021 gaf ik een presentatie op mijn oude basisschool, waarin ik de kinderen mijn verhaal vertelde. Ik raakte in gesprek met de directeur. Hij vond dat ik een gave heb met kinderen en dat ik daar veel meer mee zou kunnen doen. Het zaadje voor mijn Doe Het! weerbaarheidstraining was geplant. Van daaruit heb een training ontwikkeld die door kinderen, leerkrachten en ouders met enthousiasme wordt ontvangen. 

Doe Het! biedt een unieke kans om de dynamiek in je klas positief te veranderen. Neem nu vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek!

Kijk eens wat we doen!

Uncategorized

Je Kan Het Niet!

Dit werd bij elke oefening die we deden tegen een jongen gezegd. De impact was groot; deze jongen vond het helemaal niet leuk wat we

Uncategorized

Doe Het! Workshop Bij De Bio Manage

Vorige week mocht ik een Doe Het! workshop geven bij de Bio Manege. De Bio Manage biedt mensen met een beperking de mogelijkheid om paard te